Det är inte lika lätt som många tror att kunna hålla koll på hur mycket man ringer, hur många SMS man skickar, hur många MMS man skickar o.s.v. Framförallt är det svårt att veta hur mycket alla dessa samtal, SMS och MMS kostar i slutändan.
Visst går det att läsa av sin månadsfaktura, men ur konkurrenssynpunkt i mobilbranschen är det viktigt att kunna jämföra sina nuvarande kostnader mot alternativkostnaden, d.v.s. hur mycket alternativet hade kostat att ringa, skicka SMS och skicka MMS med ett annat abonnemang hos en annan operatör.
Pressen på operatörerna i telekombranschen
Konsumentverket har många gånger under flera år försökt att sätta press på operatörerna i telekombranschen för att kunna öka på konkurrensen i branschen. Enligt konsumentverket finns det inte riktigt någon fri konkurrens i telekombranschen eftersom kunderna inte fritt kan jämföra och förstå sig på skillnaden i pris mellan de olika abonnemangen som de olika operatörerna erbjuder.
De sätter ofta press på de få aktörer som finns, framförallt Telia, Tele2, Tre och Telenor genom att komma med regler och riktlinjer som dessa operatörer bör följa. Bland annat så gillas det inte att abonnenterna styrs till att binda upp sitt telefonabonnerande kring olika långa bindningstider. Därför har konkurrensverket kommit med nya riktlinjer för dessa aktörer att följa.
Där ingår det bland annat att den maximala bindningstiden bara bör vara 12 månader. Tidigare var riktlinjerna maximalt 24 månaders bindningstid, från att ännu tidigare ha varit 36 månader, men nu sänks det alltså med ytterligare ett år till konsumenternas fördel.
Frågan är om alla dessa riktlinjer och regler som konsumentverket kommer med hjälper till att öka konkurrensen till konsumenternas fördel. Det känns som att telekombolagen alltid hittar nya vägar till att komplicera prissituationen för sina kunder. Självklart vill de alltid via sina kampanjer få det att låta så billigt som möjligt.
De kommer med erbjudanden om att minutavgifterna är gratis, man kan skicka hur många SMS man vill och att du som kund kan surfa obegränsat i all oändlighet. Oftast vet vi alla att det oftast finns några små stjärnor uppe hörnet på alla erbjudanden som syns i reklamen överallt, på stan, i tidningar och på TV. Ändå blir vi alltid lika lockade att köpa. Är vi verkligen så lättlurade som mobiloperatörerna tror?
Lösning på problemet
Konsumentverket har förutom sin press på operatörerna i telekombranschen även försökt hjälpa konsumenterna med olika råd. Bland annat har de startat en tjänst som de kallar Telekområdgivarna. Där kan man få opartisk hjälp om frågor som man har som berör mobiltelefoni, fast telefoni, mobilt bredband, fast bredband och TV.
Myndigheten Post och Telestyrelsen har även en jämförelse av mobilabonnemang på sin hemsida. Jag skulle vilja säga att denna typ av hjälp, där konsumenterna görs medvetna och själva kan påverka sina val av abonnemang och operatörer är det ända rätta för att komma till bukt med konkurrensproblemen aldrig verkar försvinna i mobilbranschen.
Det är extremt viktigt att man dessa problem löser sig. Den svenska befolkningen måste opartiskt kunna jämföra mobilabonnemang utan någon annans påverkan.